Fysioterapi, Bambus familieklinikk

Fysioterapi

Ønsker du en sterk og fleksibel kropp? Våre fysioterapeuter hjelper deg gjennom alle livets faser.

Fysioterapi

Fysioterapeutene ved Bambus familieklinikk er spesialisert på behandling av bekkenplager under og etter svangerskap, bekkenbunnsproblematikk og opptrening etter fødsel.

De jobber i tillegg mye med barn, alt fra de minste babyene til de store barna. Andre pasientgrupper er også hjertelig velkomne!

Behandlingen hos fysioterapeuten består som regel av en kombinasjon av behandling på benken og trening/veiledning. Vi legger stor vekt på pasientundervisning og «hjelp til selvhjelp». Vi ønsker at pasienten i størst mulig grad skal oppnå kunnskap og lære seg teknikker for selv å mestre sine plager.

Vi har en tverrfaglig tilnærming som betyr at også fysioterapeutene samarbeider tett med de andre yrkesgruppene på klinikken vår. Vi jobber i fellesskap for å finne den optimale behandlingen for deg som pasient og ofte innebærer dette en kombinasjon av behandlingsformer som for eksempel fysioterapi og kiropraktikk eller massasje. Vi tilbyr både individuelle behandlinger og oppfølging av øvelsesprogram samt treningsgrupper for både barn og voksne.

Våre fysioterapeuter kan hjelpe deg med:

• Bekken- og ryggplager både før-, under- og etter svangerskap.

• Bekkenbunnsplager

• Opptrening av «delte magemuskler» etter svangerskap

• Ryggplager (akutte smerter, lumbago, isjias, prolaps, kroniske plager)

• Nakkeplager (kink, prolaps, «kontornakke»)

• Plager som tennisalbue, artrose, kneskader, skuldersmerter, hofte- og lyskesmerter, hodepine, smerter i midtrygg/mellom skulderbladene.

• Barn: favorittside, motoriske utfordringer, voksesmerter, smerter i føtter, knær, rygg, nakke etc.

• Idrettsskader hos barn og voksne, aktive og mosjonister

• Sjekk og hjelp til opptrening av kroppen etter fødsel styrke og stabilitet

Barnefysioterapi

Såler

Vi tilbyr fysioterapi til barn og unge. Alle er velkomne, 0–18 år. Vi kan hjelpe med favorittside og/eller utfordringer med motorisk utvikling hos babyer og de minste (feks vanskeligheter med å mageleie, krabbing, lære å gå etc).

For de litt større barna kan en barnefysioterapeut hjelpe med undersøkelse og veiledning av muskel- og skjelettplager i forbindelse med idrett eller i det daglige.

De vanligste plagene vi ser hos barn (barnehagebarn og skolebarn):

• Rygg- og nakkesmerter

• Skuldersmerter

• Smerter i føtter eller knær

• «Voksesmerter»

Behandling består av skånsomme behandlingsteknikker med mål om å løse opp og bedre spenningsmønster, veiledning av øvelser/trening, kinesiotape og/eller innleggssåler eller veiledning av foreldre i hvordan tilrettelegge for god motorisk utvikling hos barnet. Behandlingen foregår individuelt, eller i noen tilfeller i grupper: babygym (en gruppe for informasjon til foreldre om hvordan legge til rette for best mulig motorisk utvikling hos baby 0–8 mnd) eller i små treningsgrupper for de litt større barna der det er behov for dette.

Fysioterapeut Stine lager såler av merkene GaitTec og Formthotics. Dette er behagelige såler som støtter foten og stimulerer fotsålen. Sålene passer for alle aldre, fra de mindre barna til godt voksne. De kan hjelpe deg som sliter med plager i føtter, benhinne, knær og hofter/rygg såvel som bekkenplager under og etter svangerskap.

Denne typen såler egner seg også spesielt godt for barn da vi ser at de har effekt på idrettskader og andre smerter i underekstremitetene samt voksesmerter. Sålene kan i mange tilfeller være et godt supplement til behandling der det er motoriske utfordringer hos barnet.

Vi hjelper blant annet med:

• Rygg- og nakkesmerter

• Skuldersmerter

• Smerter i føtter eller knær

• «Voksesmerter»

• Fotplager

• Såletilpassing

Kurs, Bambus familieklinikk

Vi har kurs for gravide og den nybakte mammaen, vi tilbyr også individuell trening. Se kurs her