Går det bra med ammingen?

Dette spørsmålet vil man som nybakt mamma få mer enn en gang. Men hva vil det si at ammingen går bra?

Er det at baby går fint opp i vekt? At mamma ikke har vondt når babyen suger? At babyen sover mye? En stor del av ammende mødre vil i løpet av ammeperioden oppleve utfordringer med ammingen. Det kan være veldig konkrete problemer slik som såre brystknopper, brystbetennelse eller sopp. Det kan også være mere «diffuse» problemer slik som uro ved brystet slik at ammesituasjonen ikke oppleves som en kosestund men som et mas, at baby kanskje ikke går helt opp i vekt som han/hun skal eller at baby vil spise mye oftere enn det man forventer og kanskje fortsatt virker sulten eller urolig trass i hyppige måltider. Hvor de konkrete ammeproblemer ofte kan løses ved for eksempel å justere ammestillingen så baby får et bedre sugetak og dermed ikke klemmer brystknoppen og brystet tømmes bedre eller mor får medikamenter for å behandle betennelse eller sopp så kan de mer diffuse ammeutfordringer være vanskeligere å løse. Dessverre er det en del problemer som ikke blir fanget opp nettopp fordi babyen går fint opp i vekt og/eller at mor ikke har vondt under ammingen.

Ammeutfordringer
Uro og utilpasshet hos babyen som gjør at han/hun for eksempel har problemer med å finne søvnen selv, som må bæres hele tiden og kanskje alltid må bysses eller ammes i søvn kan noen ganger bli slått hen med at man «bare» har fått et «krevende barn». Det kan være veldig mange grunner til disse mønstre hos babyen og først må man prøve å finne årsaken til de utfordringene mor og baby har. Det kan være problemer med ammemønsteret som gjør at babyen kanskje får nok mat, men at måten babyen spiser på kan utløse disse symptomene. Det kan også være forhold hos babyen som er medvirkende til symptomene. Hvis babyen har muskelspenninger kan det være anstrengende å ligge til brystet over lengre tid, spesielt dersom babyen har en favorittside. Dette kan igjen føre til at babyen da spiser korte men hyppige måltider og fort blir sulten igjen. Kanskje babyen bare rekker å få med seg den sukkerholdige formelken men ikke den fete ettermelken, dette kan gi luft i magen og mye uro og i verste konsekvens dårlig vektutvikling. Spenningene kan kanskje gjøre det vanskelig for babyen å opprettholde et bra sugetak slik at han/hun sluker luft under måltidet og derfor får luftsmerter og uro som følge av dette. En sjelden gang kan problemene skyldes et stramt tungebånd som ikke har blitt oppdaget og behandlet. Stramt tungebånd og muskelspenninger kan gi mange av de samme symptomer og problemer hos mor og baby så det er viktig å få undersøkt dette hvis man sliter med problemer som beskrevet over her.

Typiske ammeutfordringer som kan skyldes muskelspenninger eller stramt tungebånd:

•      Såre brystknopper

•      Brystbetennelse, ofte flere ganger

•      Dårlig sugetak

•      Dårlig vektoppgang

•      Luftplager

•      Uro ved brystet

•      Problemer med søvn

•      Generell uro og utilpasshet

Det er ikke slik at man må ha ALLE disse symptomene for at det er et problem. Mange har kanskje bare noen av disse, men hvis babyen er mer urolig enn forventet eller ikke går bra nok opp i vekt og/eller mor har symptomer så er det grunnlag for å få undersøkt dette nærmere. På Bambus familieklinikk ser vi mor/barn som en helhet, og vi jobber med å utrede årsaken til problemene og behandle disse fremfor å bare behandle symptomene.

Alle kiropraktorer ved Bambus familieklinikk har erfaring med behandling av barn og kan vurdere og behandle spenningsmønstre og nedsatt fysiromotorisk funksjon.

Skrevet av Tine Greve, jordmor, ammeveileder IBCLC, akupunktørBambus familieklinikk Bærum

Forrige

Barnehjernehelse