Fysioterapi for pasienter med endometriose

Endometriose er en kronisk inflammatorisk sykdom som rammer ca 10% av alle kvinner og jenter i reproduktiv alder globalt. Ved endometriose finnes celler som ligner på de i livmorslimhinnen andre steder i kroppen, ofte i bekkenet, rundt eggstokker og eggledere, utenpå livmor, tarm og blære.

Tilstanden er assosiert med alvorlige og livspåvirkende smerter ved menstruasjon og mellom menstruasjonene, smerter ved samleie, avføring og/eller vannlating, kroniske bekkensmerter, oppblåsthet i magen, kvalme, tretthet og noen ganger depresjon, angst og infertilitet. Selv om det er foreløpig ingen kjent kur for endometriose, er det viktig med tidlig diagnose og effektiv behandling og håndtering av symptomer.

Hvordan kan en kvinnehelsefysioterapeut hjelpe kvinner med endometriose?

• Utvikle et program med avspenningsteknikker for å hjelpe og spenne av i hofte-, mage-, korsrygg- og bekkenregion.

• Veilede i bekkenbunnstrening og avspenning for å redusere smerter ved samleie og vannlating/avføring.

• Veilede i pusteøvelser og stressmestring for å håndtere stress, angst og smerter i hverdagen.

• Behandle muskulære spenninger i hele kroppen.

• Hjelpe med øvelser tilpasset den enkelte med mål om å bedre fysisk form og øke livskvalitet.

Skrevet av fysioterapeut Alena Zakharova ved Bambus BERGEN

Bestill time hos vår bekkenbunnsfysioterapeut for mer informasjon, undersøkelse og hjelp med dine plager.

Fremfall -kan knipeøvelser hjelpe?