Gravid og vondt i bekkenet?

DSC_2128.jpg

Halvparten av alle kvinner opplever å få vondt i bekkenet i svangerskapet. Noen ganger oppstår smertene tidlig i graviditeten, mens andre ganger kommer de snikende mot slutten når magen har blitt stor og kroppen kjennes tung og uhåndterlig. Uansett når det oppstår, om det er vondt hele tiden eller hvor intense smertene er, så kan det føre til at både jobb og dagligdagse aktiviteter blir vanskelig å gjennomføre. Å søke hjelp på et tidlig tidspunkt kan være med på å redusere omfanget av plagene

Bekkenets anatomi

Bekkenet består i hovedsak av tre bein: korsrbeinet (os sakrum) og de to hoftebeina (ossa coxae). Sammen danner disse en uregelmessig ring med to bekkenledd (iliosakralledd) bak og et uekte ledd foran (symfysen),  der de to hoftebeina møtes med en liten bruskskive mellom. Overflaten til knoklene er ru for å bidra til mer stabilitet i leddene, og begge bekkenleddene er i tillegg bundet sammen via sterke leddbånd. Studier har funnet at bekkenleddene kan bevege seg ca 2 grader i et tredimensjonalt plan. Bekkenet hjelper til å beskytte de indre bekkenorganene og fungerer også som festepunkt for mange muskler og sener, i tillegg til bindevev som omslutter kjønnsorganer og urin- og endetarm.

Bekkenløsning, bekkenlåsning ….?

Det finnes mange teorier om hvorfor noen kvinner får vondt i bekkenet under en graviditet, og tidligere var det vanlig å få diagnosen bekkenløsning når man opplevde svangerskapsrelatert bekkenplager.  I all enkelhet baseres bekkenløsningsdiagnosen seg på at hormonet relaxin, som naturlig øker når man er gravid, gjør bekkenet løsere og mer ustabilt. Så enkelt er det ikke. Riktignok hjelper relaxin til med og gjøre muskler og bindevev mykere, for å at kroppen skal kunne huse og føde et barn. Men forskninen har så lang ikke klart å bevise at dette er årsaken til bekkensmerter i svangerskapet. Faktisk har man sett at det å få diagnosen bekkenløsning kan føre til økte smerter, fordi den virker fryktskapende og gjerne assosieres med at noe er løst og ustabilt, I tillegg blir det sådd en forventning om et dårligere og mer alvorlig forløp.  Det er derfor bred enighet om å unngå å bruke begrepet og diagnosen bekkenløsning, og vi kaller heller smertene for bekkenleddsmerte.

fotografterjebjornsen_DSC_7538.jpg

Det er bred enighet om…

å ikke bruke diagnosen bekkenløsning og heller bruke begrep som bekkenleddsmerte.

Men hva er egentlig årsaken til at det blir vondt i bekkenet?

Dette vet vi ikke helt sikkert, men en hypotese er at økt vekt og en voksende mage kan føre til endret tyngdepunkt og bevegelsesmønster og at dette kan gi en uheldig belastning på bekkenet. Det finnes imidlertid god evidens for at tidligere rygg- og bekkenplager, flere fødsler, overvekt, fysisk krevende arbeid, angst og depresjon og lite fysisk aktivitet før svangerskapet gir økt risiko for bekkensmerter. I praksis ser vi at bekkensmerter kan ramme hvem som helst, når som helst. Både de topptrente og utrente, de som har født før og de som ikke har født før, kvinner i alle aldre og også menn (!). Det er tydelig at årsaken til plagene er multifaktoriell og at alle har ulike utgangspunkt og belastninger i hverdagen og dette er med på å påvirke smertebildet.

Kan man gjøre noe for å bli bedre?

Selv om det foreløpig hersker en usikkerhet rundt årsak til bekkenleddsmerter i svangerskapet, finnes det anbefalinger om undersøkelse, behandling og oppfølging. For å få riktig oppfølging er det viktig å finne ut om smertene skyldes noe annet og om det er rygg- eller bekkensmerter man kjenner. En kiropraktor, fysioterapeut eller annen terapeut med spesialkompetanse innen svangerskapsrelaterte plager kan undersøke deg og finne ut hvor smertene kommer fra. Behandling tar sikte på å løse opp spenninger og nedsatt bevegelse, samtidig som du får tilpassede råd, øvelser og tips til hvordan du best mulig kan ta vare på din muskel- og skjeletthelse gjennom hele svangerskapet.

God funksjon i bekkenet =.png

Skrevet av Anja Blikstad, kiropraktor og spesialist i barne- og ungdomskiropraktikk

Kilder:

Gausel, A.M. (2020) Pregnancy-related pelvic girdle pain: Prognosis, risk factors, consequences, and chiropractic management.

Gausel, A.M. et al. (2020) Subjective recovery from pregnancy-related pelvic girdle pain the first 6 weeks after delivery: a prospective longitudinal cohort study.

Vleeming, A. et al. (2008) European guidelines for the diagnosis and treatment of pelvic girdle pain. European Spine Journal

Forrige

Bevegelse og lek for bedre hjernehelse

Påvirker skjermbruk barnets finmotorikk?