Bambus familieklinikk jobber med barn

Barn

En av landets ledende klinikker innen behandling og oppfølging av muskel- og skjeletthelse hos barn.

Muskel- og skjelettplager hos baby og barn

Gjennom det første leveåret går barnet ditt gjennom en enormt utvikling. En av de vanligste årsakene til at foreldre tar kontakt med oss, er at barnet deres har en favorittside og/eller asymmetrisk hodefasong. Babyen kan være plaget med utrøstelig gråt og uro, som kan være en enormt påkjenning for hele familien. Plutselig en dag er ikke barnet ditt lenger en baby, men kommet over i det vi kaller småbarnsalderen. Herfra går det slag i slag til skolebarnstadiet, og videre inn i pubertet og ungdomsårene. Barnet ditt skal vokse og bli større, og på veien skal det lære seg nye ferdigheter og kunnskap.

Rygg- og nakkesmerter er ikke kun forbeholdt voksne og forskning antyder at sjansen for at barn opplever dette i løpet av en 2-års periode er nokså stor. De fleste opplever plagene som milde og forbigående, men mye tyder på at plager relatert til muskel- og skjelettsystemet øker blant barn. Samfunnet vi lever i inviterer til en stadig mer stillesittende hverdag og skjermtid (bruk av telefon, nettbrett, data og tv) er økende både hos voksne og barn.

Våre behandlere har spesiell kompetanse innen undersøkelse og behandling av muskel- og skjelettplager hos barn. Vi tilbyr trygg og god oppfølging og hos oss er barnet alltid i fokus. Sammen finner vi en plan for hvordan vi kan behandle og forebygge videre plager.

Uro og gråt

Spedbarnskolikk er definert som utrøstelig gråt i mer enn tre timer, tre eller flere dager per uke i mer enn tre uker, hos ellers friske spedbarn.

Noen sidestiller kolikk med magevondt, men egentlig sier ikke kolikkdiagnosen noe om årsaken til gråt hos barnet. Det mangler stadig god forskning, og årsaken til gråt/kolikk er fortsatt uklar. Det snakkes ofte om at babyer som gråter mye/har kolikk «vokser det av seg» rundt 3 måneders alder, men årsakssammenheng og forekomst er fortsatt uklar. Det å ha ha et barn som gråter mye er ofte en enorm påkjenning for hele familien.

Våre kiropraktorer kan undersøke barnet ditt for å se om gråt og uro skyldes plager eller ubehag fra muskel- og skjelettsystemet. Behandlingen er skånsom og trygg og tilpasses barnets alder og størrelse.

Favorittside og skjevt hode

En av de vanligste årsakene til at foreldre tar kontakt med oss, er at barnet deres har en favorittside og/eller asymmetrisk hodefasong. Ofte har barnet vanskeligheter med å løfte hodet, eller liten lyst og evne til å ligge på magen. Noen opplever også at en favorittside og spenning i nakken kan påvirke amming og gjøre det vanskelig å die fra det ene eller begge bryst.

En medfødt skjevstilling i nakken kalles torticollis på fagspråket. Årsaken er uklar, men det er sannsynlig at forhold i svangerskapet eller en komplisert fødsel kan ha sammenheng med dette. Ofte får vi høre fra foreldre at rådene om å forsøke å oppmuntre babyen til å se til begge sider, ikke fungerer så bra alene. Da kan det være lurt å få en undersøkelse hos kiropraktor og barnefysioterapeut. Vi kan hjelpe med å finne ut om det er spenninger i muskel- skjelettsystemet som kan bidra til skjevstillingen. Kliniske studier viser at de aller fleste har god effekt av behandling og øvelser, dersom det igangsettes på et tidlig tidspunkt og innenfor det første leveåret. Alle våre kiropraktorer og barnefysioterapeuter har lang erfaring med undersøkelse og behandling av babyer og barn.

Vi hjelper blant annet med:

• Uro og gråt hos baby

• Favorittside

• Skjevt bakhodet

• Utfordringer med søvn

• Amme-/spisevansker

• Luftsmerter/refluks

• Bananform

• Motoriske utfordringer

• Muskel- og skjelettplager

• Hodepine

• Voksesmerter