Bekkenløsning eller bekkenlåsning?

Mamma I Gravid

Bekkenløsning eller bekkenlåsning? Våre terapeuter har lang erfaring med behandling av bekkenleddsmerter og oppfølging av kvinner før, under og etter svangerskap.

Bekkensmerter, Bambus familieklinikk

De fleste kvinner rammes av rygg og bekkensmerter i forbindelse med graviditet.

Bekken- og ryggsmerter

Selv om graviditeten er forbi, opplever mange kvinner at plagene kan vedvare en stund etter fødsel. Bekkenet har vært igjennom en lang og utfordrende periode under graviditeten som avsluttes med en stor påkjenning under selve fødselen.

Hos de fleste blir plagene bedre av seg selv etter kort tid, men hos noen kan plagene vedvare eller det oppstår nye plager. Kvinner som har gjennomgått en keisersnittfødsel kan også ha vedvarende bekkenplager samt et tverrsnitt i abdomen som de må ta hensyn til. I tillegg får kroppen nye påkjenninger med amming, løfting og krevende sovesituasjoner. I denne tiden kan også veiledning av bevegelse, løfting, bæring og ammestillinger være viktig. Det er også mange som er usikre rundt oppstart av trening, både full-kropp og bekkenbunn. Her kan fysioterapeuten gjøre en grundig vurdering og gi råd og veiledning for neste fase.

Svangerskap

Omtrent halvparten av gravide kvinner får smerter i bekkenet tidlig i svangerskapet, og tallet stiger til 60–70 % sent i svangerskapet (Robinson et al. 2010).

Mye kan gjøres for å redusere disse plagene, spesielt av kvinnen selv ved hjelp av veiledning og tilpasning. Kartlegging og veiledning av bevegelsesmønstre underveis i svangerskapet er en viktig del av dette slik at kvinnen kan tilpasse seg den voksende magen og belastningen en graviditet medfører. Trening er en viktig del av svangerskapsperioden, men det er mange som blir redde for å «gjøre noe feil» og utfordre kroppen i graviditeten. Her kan veiledet trening og riktige øvelser gjøre en stor forskjell. Forberedelser frem mot fødsel er også noe fysioterapeuten kan hjelpe med, både med veiledet trening og veiledning rundt gunstige fødestillinger.

Vanlige årsaker til å oppsøke oss:

• Bekkenlåsning og bekkenløsning

• Smerter i hofter eller lyske

• Nakke- og ryggplager

• Smerter i bryst eller brystrygg

• Halebenssmerter

• Hodepine

• Kvinnehelse

• Svangerskapsrelaterte plager

• Øvelser og avlasting for gravide

• Delte magemuskler

• Plager etter fødsel